5 'landen' in 10 dagen

Rondreis Azië deel 3 Shenzhen, Hongkong, Macau, Singapore en Kuta

(16 september t/m 26 september)

Zolang als de titel is zoveel hebben we de afgelopen dagen ook gezien en gedaan. Vandaar dat ons verhaal even op zich heeft laten wachten tot het moment dat we met onze beentjes omhoog aan het zwembad lagen. We hebben de afgelopen 10 dagen zaten we in 5 'landen', hebben we tweemaal gevlogen en moesten we vier keer wennen aan een nieuwe valuta. Hoe gaaf is dat!

Ons verhaal van de laatste keer einigde in Shenzhen, onze laatste verblijfplaats in mainland China. We hebben de grootste bezienswaardigheid van dat plaatsje gezien namelijk Window of the World. Een groot attractiepark waar ze de grootste bezienswaardigheden van de wereld hebben nagemaakt. Een dan niet à la madurodam, maar echt een eiffeltoren waar je u tegen zegt. De foto's spreken voor zich.
De 18de zijn we de grens over gelopen naar Hongkong. De trein van Shenzhen rijdt tot de chinese grens daar ga je door de douane. Dan loop je door een aantal tunnels Hongkong binnen en moet je daar weer door de douane.
Bij het hotel aangekomen moesten ze ons helaas meedelen dat ze geen kamers meer hadden met een tweepersoonsbed en ter compensatie een kamer voor ons hadden met twee éénpersoonbedden en een geweldig mooi uitzicht. Aangezien we nu toch al getrouwd zijn konden we daar wel mee akkoord gaan ;)
Vanwege het Mid Autumn Festival was er het hele weekend feest in de stad en vooral het gedeelte waar wij zaten. 's Avonds droeg men een draak gemaakt van wierookstokjes door de straten van Hongkong waarbij muziek gemaakt werd.
De volgende dagen hebben we een paar hoogtepuntjes bekeken. Met een tram naar Victoria Peak, flower- en bird market bezocht, het interessante Hongkong museum of History bekeken en 's avonds naar de muziek- en lichtshow op de skyline van Hongkong en souveniertjes bekijken bij de night market.
Eten doen we de afgelopen periode vaak bij zogeheten Food courts. Vaak een verdieping van een winkelcentrum (waar je er een hele hoop van hebt) met allerlei verschillende restaurantjes die allemaal hun eigen gerechten aanbieden. Tafels en stoelen zijn gemeenschappelijk waardoor ieder voor zich kan halen waar hij zin in heeft en je toch samen kunt eten.
De 22ste zijn we met de veerboot van Hongkong naar Macau gevaren waarbij je voordat je aan boord stapt door de douane moet en bij aankomst van de boot weer. Macau wordt Las Vegas van Azië genoemd en doet die naam eer aan met enorme hotels en casinoś. Ook hier is een Venetië hotel inclusief gondels en een fonteinenshow. We waren hier maar één dag omdat we even het gevoel wilde meepikken en hadden geluk dat deze avond een vuurwerkwedstrijd tussen Australië en Portugal werd gehouden. Nog een leuk detail, Macau is eens in Portugese handen geweest waardoor alles ook in het portugees wordt aangegeven en ze zelfs de beroemde roompasteitjes uit Lissabon hebben! Het vuurwerk van die avond was grandioos. We hebben nog nooit zulk mooi vuurwerk gezien dat synchroon liep met de muziek. Twee keer 20 minuten van oh's en ah's. We hopen dat de foto's dat enigzins kunnen overbrengen.
De volgende dag alweer met het vliegtuig naar Singapore waarmee we ook de tyfoondreiging achter ons laten. Hier hebben we de hoogtepunten van de stad gezien waaronder een hele leuke dag in de prachtige dierentuin van het land. Er wordt zo min mogelijk gebruikt gemaakt van kooien en zoveel mogelijk van natuurlijke barrières en omdat Singapore een eigen jungle- achtige natuur heeft hoeft hierin verder ook weinig te worden vorm gegeven. Hoogtepunt van ons bezoek was ons etentje met Zhen-lei, schoolvriendinnetje van Jet die net naar Singapore geëmigreerd is. Niet alleen erg lekker gegeten maar een beetje andere praat na drie weken is ook erg prettig.

Na zoveel steden waren we toe aan een andere omgeving en zijn we blij nu op Bali te zijn. Momenteel verblijven we in Kuta, een toeristisch plaatsje vlakbij het vliegveld. We gaan hier lekker even een paar dagen bijtanken. Daarnaast moest er hoognodig gewassen worden wat we vandaag hebben laten doen. Hoe heerlijk om 7,5 kilo kleding 's ochtends weg te brengen en deze om 5 uur weer terug te krijgen in het hotel. En dat alles voor omgerekend 6 euro. Ons kennende zijn we dat niks doen met twee dagen ook wel zat dus vertrekken we de 28ste naar Ubud.
Tot horens, Arno en Jet.

1. Anne:
    26 september 2013
    Mooi verhaal weer en goed dat jullie even wat rust hebben. Genietze :-)
  2. Marleen:
    26 september 2013
    he mensjes, fietste net langs jullie huis en heb even gezwaaid! toen was ik jaloers...en wist ik nog niet eens dat jullie op Bali zaten...zucht...geniet ervan! ziet er allemaal prachtig uit!
  3. Arjan en Marleen:
    26 september 2013
    In een woord waauw! wat indrukwekkend.. wat zien jullie veel! Heerlijk ff genieten van de paar dagen rust en veel plezier op Bali!
  4. Jenny:
    26 september 2013
    wow jullie hebben veel gedaan....doe inderdaad maar ff kalm aan, ben jij al kilo's kwijt Jet? zo lijkt het me wel. Geniet er van en wij genieten mee van de prachtige foto's.
  5. Geke en Niels:
    26 september 2013
    Fantastisch wat jullie allemaal beschrijven! Hier inmiddels koude handen, omdat de verwarming eigenlijk wel aan kan maar nog niet wil toegeven ;) Veel plezier op Bali!!

Xx
  6. Hans en Anneke:
    26 september 2013
    Tjonge, tjonge,tjonge dat is me wat. we kunnen lekker opscheppen dat wij mensen kennen die de hele wereld hebben gezien. Indrukwekkend te lezen hoe jullie genieten. Ga zo door en blijf ons op de hoogte houden.

Groeten bijna!!!!!!!!!! Opa Oma Bernhardlaan
  7. Aria:
    26 september 2013
    Zoals ik eerder al zei....gratis lekker meereizen! Maar jullie kunnen het ook goed...dat reizen! De foto's stralen dat uit!
  8. Karin:
    26 september 2013
    Super leuk verslag!! Ik heb inmiddels de verwarming weer voor het eerst aangehad, grr. Geniet van het mooie Bali, lekker ff bijtanken!

Liefs Karin
  9. Albert en Coby:
    Hallo Arno en Jet,
    Bedankt weer voor dit mooie verslag. Print het weer uit voor
    opa en oma. Kunnen die ook mee genieten. Jullie zien ontzettend veel. Geniet van alles en doe rustig aan!

papa en mama
  10. Suzanne:
    27 september 2013
    Whaauw Bali ! Genieten ! We kijken uit naar jullie bali verslag, heerlijk om even 'mee te reizen'. Wij gaan hier in de buurt van Vegas ook zo maar even weer een wasje draaien, moeten het helaas zelf in de tromnel stoppen en weer ophalen :). Staat Lovina ook op jullie planning? Heel veel plezier !
  11. Suzanne:
    27 september 2013
    Bedenk me nu nog, in kuta zit ook een food court, niet in een winkelcentrum maar in de openlucht.
  12. Jo:
    27 september 2013
    Helemaal leuk om met jullie mee te mochten 'reizen'.. Blijf genieten.. Ik vind het super voor jullie dat jullie het zo zwaar oké hebben daar!!
  13. Luurt Boer:
    27 september 2013
    Fantastisch Jet/Arno oh wat zullen jullie genieten,mooi reisverhaal,en nu op Bali,Veel plezier en geluk voor jullie bijtjes.groeten van oompie en omie
  14. Jasper en Rianne:
    28 september 2013
    Wauw!!! Ziet er weer super uit allemaal! Genietze!!!!

Groetjes Jasper en Rianne
  15. Ingrid:
    29 september 2013
    Heey Jet en Arno,
    Mooi verhaal! Jullie vermaken je nog wel ;) Geniet ervan!
    Xx
  16. Ria van der Hulst-van Arkel:
    2 oktober 2013
    Zo, je hebben al heel wat beleefd! Stuur die hogesnelheidstrein maar naar Nederland. En doe mijn geboorteland de hartelijke groeten.
    Maar allereerst voor Jet, van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag en voor Arno natuurlijk met zijn echtgenote.
    Nog een fijne voortzetting van de reis en ik "reis" met jullie mee.
    Veel liefs, tante Ria
  17. Eveline van der heijden:
    Dag Jet,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Bijzonder om aan de andere kant van de wereld een jaartje ouder te worden.
    Prachtige verhalen.
  18. Luurt Boer:
    2 oktober 2013
    Hoi Jet van harte gefeliciteerd en ook voor jouw Arno wel een aparte ervaring om in een ander deel van de wereld jarig te zijn,we volgen het met interesse waar jullie allemaal naar toe gaan,veel plezier en tot horens.Groeten oompie en omie
  19. Arent en Geesje.:
    4 oktober 2013
    Dag Arno en Jet.
    Eerst, Jet gefeliciteert met je verjaardag en Arno natuurlijk ook.We genieten van jullie mooie verhalen.
    Geniet er maar goed van.
    gr. oom Arent en tante Geesje.