Indonesie - Bali

7 oktober 2013 - Kalipuro, Indonesië

Rondreis Azië deel 4 - Bali

(27 september t/m 6 oktober)

Vanaf Java, maar als we achter ons huisje gaan staan kunnen we Bali nog mooi zien liggen, even een nieuw verslagje over onze hoogtepunten op Bali.
We waren gebleven bij Kuta. Een plaatsje wat vooral wordt bezocht door jongeren die een week lang aan het strand willen liggen en van het nachtleven genieten. Met name veel jongeren uit Australië zijn hier te vinden. De afstand vanaf het noord-westen van Australië naar Bali is hooguit iets van 3 uurtjes vliegen. Vergelijkbaar met "onze" badplaatsen in Spanje en Turkije.
Zoals we al aangaven waren wij er wel gauw een keer op uitgekeken. We waren blij na al die enorme miljoenensteden eens weer in een klein plaatsje te zijn, maar dit plaatsje is wel super toeristisch. Van alle kanten wordt je weer contstant aangesproken of je transport nodig hebt, een souvenier wil kopen, of bij hun wil komen eten. Zelfs ook weer in het bekende toeristisch Nederlands. "kijkuh kijkuh, heel mooi, goedkoop! Verder komen ze tot nou toe nog niet. De mensen die echt nog Nederlands kunnen spreken moeten we nog tegenkomen.
We waren dan ook wel weer blij dat we de 28e weer verder trokken. Tot dan toe hadden wij ons iedere keer met het openbaar vervoer bewogen, maar ditmaal hebben wij onszelf een beetje verwend en zijn we met een taxi vanaf ons hotel in Kuta naar ons hotel in Ubud gebracht. Een ritje van zo' n anderhalf uur wat ons in totaal 13 euro heeft gekost. (Of 200 000 Indonesische Roepia, super leuk, 1 euro is momenteel 15 500 Roepiah, dus iedere keer als we pinnen lopen we als miljonair het pinhokje uit!) Deze manier van vervoer is een goedkope luxe waar we later nog tweemaal dankbaar gebruik van hebben gemaakt. Als we met een bus waren gegaan hadden we eerst met een taxi naar het busstation moeten gaan, om vervolgens met de bus afgezet te worden op het busstation van Ubud, om vervolgens weer met een taxi het laatste stukje naar ons hotel af te leggen. Daarmee hadden we met 2 keer overstappen en een boel extra reistijd zo' n 5 euro kunnen besparen.. We hebben wel een grote backpack in plaats van koffer, maar echte backpackers zijn we duidelijk niet!!
In Ubud hadden we een leuk hotel met kleine huisjes. Het was dan ook voor het eerst tijdens onze reis dat ons bed weer eens op de begane grond stond en dat we een leuk eigen terrasje voor de kamer hadden met enkele meters verderop een fijn zwembad!
Het hotel ligt tegen het in Ubud bekende Monkey Forrest aan. Dit bos met daar in een tempelcomplex wordt bewoond door een hele grote groep dieren welke nauw verwand zijn aan de mens... En dat was best leuk! Want die apen blijven niet alleen in het bos, maar lopen ook over de daken en door de tuinen van de gebouwen en de hotels vlakbij. Vooral tijdens het ontbijt was dit erg leuk, omdat de mannen van ons hotel met kattepulten hun best deden om de dieren bij het eten weg te houden. Dit was een schouwspel op zichzelf. Vooral ook omdat de apen de werkkleding van de hotelmedewerkers heel goed kennen. Zodra ze die zien duiken ze weg, om vervolgens weer rustig te voorschijn te komen en verder te gaan waar ze mee bezig was. Wanneer een hotelgast diezelfde aap benaderde trok deze zich er niets van aan en deed ze net alsof diegene er niet was. Toen Arno op een gegeven moment ook wilde proberen een aap weg te jagen, keek deze hem een keer dom aan en dacht: "Wie is hier nu eigenlijk de aap?"
Na aankomst in Ubud hebben we dit Apenbos zelf ook nog maar even bezocht. We waren er nu toch. En ja, héél veel apen..
De volgende 2 dagen hebben we bij ons hotel 2 scooters gehuurd en zijn we door de omgeving wezen crossen. Zodra je het stadje uit bent en van de grote weg af vonden we het echt geweldig om door de rijstvelden, de jungle en de kleine dorpjes heen te rijden. Ach en met 3 euro per dag huur en nog geen 40 cent per liter waarbij de scooters ook nog iets van 1 op 40 rijden zijn dat budgettechnisch gezien ook geweldige dagen!
De eerste dag zijn we in de nabije omgeving gebleven en zijn we nog wezen kijken bij een special plek waar hele mooie rijstterassen waren. Voor de tweede dag zijn we wat verder weggegaan en zijn we naar Mount Batur gereden. Een vulkaan in het noorden van Bali. Hiervoor moesten we letterlijk het halve eiland overrijden, want deze berg ligt via de kleinere wegen ongeveer 60 km boven Ubud. Een hele mooie rit en een mooi uitzicht op deze vulkaan. De middag hebben we weer afgesloten in ons zwembad.
De volgende dag (1 oktober) zijn we opnieuw met prive vervoer van ons hotel in Ubud naar het hotel in Lovina gebracht. Ditmaal geen officiele taxi, maar door een medewerker van ons hotel in Ubud geregeld. Ideaal!!
In Lovina hadden we een prachtige plek aan zee. Je keek zo vanuit het zwembad de mooie blauwe zee over. En voor het eerst deze vakantie een buitenbadkamer! Dat is nog eens één met de natuur. De volgende werd Jet 28 jaar wat we gevierd hebben met een lekkere luie dag aan het zwembad. Arno had wat lopen smoezen met het personeel en zo stond er 's ochtends een mooi gedekte ontbijttafel klaar. Na het ontbijt was er opeens een beetje gegiechel en kwam het hotelpersoneel al zingend aanlopen met een grote taart met kaarsjes! Heel leuk om deze manier ver van huis toch een beetje jarig te zijn. 's Middags hebben we met iedereen taart gegeten. We willen langs deze weg iedereen heel hartelijk bedanken voor alle felicitaties via sms, facebook en de blog!!
Lovina heeft mooie rijstvelden, een waterval en veel achterafweggetjes die we de volgende dag met een scooter bezocht hebben. We zijn langs plekken gereden waar mensen oprecht enthousiast waren om je te zien en naar buiten liepen om te zwaaien. Een leuke afwisseling met de stad waarin veel mensen toch vooral iets van je willen.
Onze laatste stop op Bali was Pemuteran van waar we makkelijk de overtocht naar Java konden regelen. We hebben een dag heerlijk gesnorkeld bij een eiland genaamd Menjangan. We hebben mooi koraal, gave vissen en zelfs Nemo in het echt gezien.
Op zondag 6 oktober hebben we Bali achter ons gelaten en zijn we verder gereisd naar Java. We merkten wat verwend geraakt te zijn door alle privé chauffeurs en dus hebben we de back to basic manier weer opgepakt. (Mede veroorzaakt door onze hotel medewerkers welke in verband met de afwezigheid van de eigenaar geen idee hadden hoe ze transport voor ons moesten regelen.) Dus ditmaal geen taxi die je naar de boot brengt maar met je hele hebben en houden aan de weg gaan staan terwijl er een bemo (soort van buurtbusje) aan komt rijden. Zo wordt je dan voor omgerekend 4 euro naar de boot gebracht. Tickets voor de boot kosten nog geen euro waardoor we voor nog geen 5 euro met ons tweeën in Java staan. Ook hier gaan we weer een aantal geweldig leuke dingen doen die we de volgende keer vertellen :)

Tot horens, Arno en Jet

1. Suzanne:
    7 oktober 2013
    Wij zijn net een paar uurtjes thuis. Lig in bed (15.15uur)want val bijna om van vermoeiheid, en wat is er dan leuker om even heerlijk weg te dromen bij Bali. Leuk geschreven, heel herkenbaar, vooral die apen, zie het zo weer voor me. En mejangan, wat is het daar mooi he!? Ik kijk weer uit naar Java.
  2. Albert Gall:
    Dear Arno and Jet
    do not understand anything but I deduce that you are enjoying a lot your long honey moon travel, big hug
  3. Albert en Coby:
    Hallo Arno en Jet,

Bedankt weer voor jullie update! Wat weer een mooi verhaal en
    geweldige mooie foto's! Prachtig!
    Groetjes papa en mama
  4. Geke en Niels:
    Super! Apekoppies :P Fijn dat jullie het zo mooi hebben. Geniet ervan! Xx
  5. Anne:
    7 oktober 2013
    Weer een heel leuk verhaal en zo lijkt het ook dat we een beetje met jullie meekijken hoewel wij hard aan het werk zijn :-)
    Geniet er nog maar even van!! xx
  6. Karin:
    7 oktober 2013
    Wat weer een heerlijk verhaal! Bij ieder verhaal word ik jaloerser. Jammer dat Frits niet van het reizen is.
  7. Jenny:
    7 oktober 2013
    wat fijn om mee te genieten van jullie reisverhaal en van de foto's. Heerlijk! Veel plezier op Java en ik kijk weer uit naar het volgende reisverhaal.
    groetjes Jenny
  8. Jasper en Rianne:
    8 oktober 2013
    Prachtig!! Weer een super leuk verhaal en mooie foto's!!! Geniet ervan!!
  9. Tine:
    Hi Arno en Jet,
    Allereerst nog van harte gefeliciteerd. Zoals jullie Bali hebben verkend herken ik het ook helemaal. Vooral Lovina is leuk en met een scootertje de bergen in hebben wij ook gedaan. Ook heb ik een paar keer gedoken bij Menganan. Harold en ik gaan eind okt weer voor 3 weken naar Bali, Mocht je nog terug gaan naar Bali je mag altijd bij ons logeren in ons kleine optrekje in Jimbaran slecht omgeven door kippen en koeien en geen toeristen. Java is ook heel erg de moeite waard, misschien heb je ook nog kans om naar Madura te gaan. Kan ik je ook aanraden. Heerlijk zo'n vakantie geniet ze en leuk om mee te lezen. Had je vorige update gemist en niet in de gaten dat je al zo snel naar Bali zou reizen anders had ik je eerder ons adres gegeven.
    gr tine
  10. Roelof:
    8 oktober 2013
    Je moet vroeg opstaan voor de bromo. erg vroeg :-) en wat levert het op: alleen maar mist bij mij maar wel een logeeradres voor de vierdaagse in Nijmegen. En ik begrijp inmiddels dat de generatie die nog "echt" nederlands spreekt is uitgestorven. Veel plezier en we 'spreken' mekaar.

gr. Roelof
  11. Arjan en Marleen:
    10 oktober 2013
    Wat heerlijk om weer jullie reisverhaal te lezen.. Veel plezier op Java!
  12. Sander en Hilda.:
    14 oktober 2013
    Hey Arno en Jet.

zo he.. had nu pas tijd om jullie verhaal te lezen..
    druk, druk met zo kleine nu..haha. maar gaat verder heel goed en we zijn lekker aan het genieten van ons kleine kereltie.

mooi verhaal weer, als dat zo van jullie lees, denk ik ook weer terug aan die mooie reis op bali/ java.
    ben benieuwd wat jullie zoal hebben beleefd op java..