Indonesie - Java

19 oktober 2013 - Medan, Indonesië

Rondreis Azië deel 5 - Java

(6 oktober t/m 18 oktober)

We zijn weer een eiland verder, namelijk Sumatra en daarom is het hoog tijd om jullie mee te nemen op onze reis door Java. Onze eerste stop op Java was Banyuwangi, het meeste oosterlijke plaatsje van Java waar de ferry van Bali aankomt. Java staat bekend om z'n vulkanen en net als elke andere toerist wilden we in eerste instantie Bromo beklimmen. Maar zoals Roelof al aangaf hoorden wij ook over hordes toeristen en mogelijk mistig weer dat we besloten om Mount Ijen, een actieve vulkaan van 2368m, te beklimmen. Je moet er wat voor over hebben, 's ochtends om 5 uur opgehaald worden om na een uurtje met de auto, lopend de steile 3 km klim naar de krater te maken. Maar dan heb je ook wat! Boven heb je een mooi uitzicht over de omgeving met nog twee vulkanen en goed zicht op de zwavel en de manier waarop het gewonnen wordt. De zwavel wordt door mannen met grote manden naar beneden gedragen. Indrukwekkend hoe zij zo'n 3 keer per dag met gemiddeld 60 kilo zwavel de steile tocht naar beneden maken. Wij hadden echter aan één keer genoeg en zijn toen lekker ons zwembad in gedoken ;)
De volgende dag weer vroeg op om een tocht te maken door het Baluran National Park. In het park leven herten, buffalo's, vogels, zwarte en grijze apen en volgens onze gids in een ander gedeelte ook tijgers. Volgens hem kwamen we zelfs een boskip tegen ;) Het was een leuke tocht van 3 km waarin we de meeste dieren zijn tegengekomen en wat werd afgesloten met een Indonesisch ontbijtje. Chicken fried rice of Soto ayam (soort van kippensoep).
Op 9 okt zijn we met de trein naar Surabya gegaan, een rit van 7 uur. Een relaxte manier van reizen waarbij je veel van de omgeving kunt zien. Eigenlijk een goedkope dagtoer! Surabaya was eigenlijk een tussenstop naar het binnenland van Java waardoor we hier alleen een dagje rond hebben gekeken op de lokale chinese markt, in de arabische wijk en een groot modern winkelcentrum. Alle Javaanse culturen in één dag.
Van Surabaya hebben we wederom de trein genomen naar Yogyakarta, volgens de lonely planet de culturele hoofdstad van Java. Ons hotel zat aan een leuk straatje met allerlei restaurantjes en cafeetjes. Dit is vooral 's avonds erg fijn omdat je er dan niet nog eens op uit moet om ergens te eten. We zijn nu natuurlijk ook al 6 weken uit eten want vooral na een lange dag niet al te veel moeite moet kosten.
We besloten om 4 nachten in Yogyakarta te blijven. Er is genoeg te zien en daarnaast hebben we ook veel zin in een dag helemaal niks aan de rand van het zwembad. De eerste dag hebben we het centrum bekeken met het paleis van de sultan, Slot Vredeburg en pasar Beringhaja (plaatselijke markt).
Ons idee was om na vier nachten met de trein naar Jakarta te gaan, dus wij op naar het treinstation. Hier kreeg je een nummertje en een in-te-vullen papiertje. Op het papiertje schrijf je wie je bent en wanneer je waar heen wilt. Ons nummer was 418 en één blik op het bord liet zien dat we met een beetje geluk pas over een uur of anderhalf aan de beurt zouden zijn. Dus dan eerst maar eten. Een uur later zaten we op 367 en vertelde iemand dat je de tickets ook bij de plaatselijke supermarkt kon halen. Wij heen lag het systeem er natuurlijk uit. Terug in het hoofdkantoor zaten we op 372 en besloten we dat we er beter een paar extra centen tegenaan konden gooien en via een toeristenbureau een kaartje regelen in plaats van nog een uur te vergooien. Bij het toeristenbureau bleek dat 15 okt, onze reisdag, een nationale islamitische feestdag is waardoor alle treinen zijn uitverkocht. Wij zijn er in ieder geval het grootste gedeelte van de middag lekker druk mee geweest. Conclusie: we vliegen naar Jakarta!
De volgende dag hebben we twee eeuwenoude tempels bezocht, Borobudur en Prambadan. Borobudur wordt het Angkor wat (Cambodja) van Java genoemd. Je weet dat je aan een paar rustige dagen toe bent wanneer je bovenop deze historische gebouwen staat en denkt 'ja leuk, maar wanneer mogen we naar het zwembad?!'. We hebben de hoogtepunten bekeken en toen lekker helemaal niks!
De dagen in Jakarta hebben we ook rustig aan gedaan. De oude binnenstad heette vroeger Batavia en heeft nog veel Nederlandse kenmerken. En zo kom je zelfs nog twee nederlands sprekende javanen tegen. Ons orginele plan was om ons visum te verlengen en dan door te reizen naar Sulawesi. Naar lang beraad en een hoop uitzoekwerk gaan de aankomende weken er als volgt uitzien. We verblijven in Sumatra tot de 24ste wanneer ons visum verloopt. Hierna vliegen we voor twee weken naar Maleisisch Borneo voor hopelijk orang oetangs en jungle. En gaan we aansluitend Maleisië bezoeken. Tot horen, Arno en Jet

1. Roelof:
    19 oktober 2013
    Nou bedankt maar weer voor het verslag. Dik voor mekaar. Ik doe het ook rustig aan vandaag, want ik mag het 'mannenweekend' in de provincie Groningen dit jaar niet skippen hoor ik net. en ben ik de eerste?
  2. Suzanne:
    19 oktober 2013
    Super vervelend van het lange wachten bij het treinstation. Dit soort oponthoud moet je niet hebben, zeker niet als je maar 4,5 maand de tijd hebt. ;) Goede reis verder !!
  3. Geke en Niels:
    19 oktober 2013
    Haha, die boskippen duiken ook echt overal op! En aan jullie helmpjes te zien, waren ze bang voor vallende tempelstenen? :P Heel veel plezier in Maleisië!

Liefs Geke (en ook hoi van Niels ;)
  4. Hans en Anneke:
    20 oktober 2013
    We merken dat een bepaalde loomheid "luiheid" toeslaat. In het begin werd er niet gerept over een zwembad. We dachten echt dat er een soort van watervrees bestond. We snappen best dat het ook heel vermoeiend is al die landen al die indrukken. Maar goed we lezen tussen de regels door dat het toch wel bevalt. Nog heel veel plezier, ik ga er even een paar dagen tussenuit maar ga jullie dan weer klepper de klep volgen.

Gr. Vanuit de Bernahrdlaan
  5. Marleen:
    20 oktober 2013
    Ha wereldreizigers, wederom een leuk verhaal! Ziet er ook allemaal prachtig uit! Altijd nog liever een middag op het treinstation van Yogyakarta dan een regenachtige zondag in Grunn :)) Geniet ervan!
    x
  6. Jaap en fija:
    20 oktober 2013
    Heel leuk om jullie reisverslagen te lezen, en een beetje met jullie mee te reizen genieten!!!!
  7. Rianne:
    Hallo reizigers!
    Al weer een mooi verhaal :) En met de foto's erbij, zo krijgt het thuisfront ook een goed beeld.
    Is het allemaal nog te beseffen wat jullie daar zien en meemaken?! Zoveel indrukken, geen wonder dat na het zoveelste paleis of markt het verlangen naar het zwembad stijgt haha. Even een paar dagen rustig aandoen dan, en daarna weer lekker op pad.
    Hopelijk zien jullie inderdaad de orang oetangs!
    Heel veel plezier met het vervolg van jullie reis! XX
  8. Luurt Boer:
    20 oktober 2013
    wat een geweldige ervaringen mooie foto,s ,ja en na zoveel indrukken wil eens lekker een duik nemen in het zwembad,wel we zien het volgende verslag wel weer,veel plezier jullie 2,groeten
  9. Lisette:
    20 oktober 2013
    Haai zwerv... uhm reizigers!

Weer een mooi verhaaltje getikt hoor.
    Ik kan me haast niet voorstellen dat je zulke tempels (?) snel zat bent, maar ja ik ben ook niet 4,5 maand aan het reizen, verschil zal er wel moeten zijn.

xx
  10. Jan Anne & Evelyn:
    21 oktober 2013
    Hoi!!!!!!

Zo te lezen, word er niet gesukkeld daaro... tja verschil moet er zijn... Er interessant en mooie foto's! Wat een ervaringen en belevenissen. wij kunnen het niet voorstellen... Geniet nog even, wij kijken uit naar jullie volgende verslag!

Groetjes,
    Jan Anne & Evelyn
  11. Karin:
    27 oktober 2013
    Daag!!!

Ik lees iets over zwarte apen, pas alsjullieblieft op met wat jullie schrijven!!! :)
    Verder is het weer een puik verhaal! Heerlijk om te lezen, Echter ik ga vandaag ook een iets doen waar Arnie echt stik jaloers op is. Ik mag vandaag eindelijk naar K3! Ik zal Josje laten weten dat Arno andere verplichtingen had..

Liefs Karin zonder Fritsie
  12. Hans en Anneke:
    30 oktober 2013
    Joe hoe Klepperdeklep. Ik ben er weer iets gemist????????

Gr. Bernhardlaan