China - Hangzhou en Huangshan

16 september 2013 - Shenzhen, China

Rondreis Azië deel 2 Hangzhou en Huangshan

(9 september t/m 16 september)

Via verschillende communicatiewegen kwamen er verzoeken binnen wanneer er weer een verhaaltje kwam. Op het moment van schrijven bevinden we ons op +/- 10 km hoogte boven China ergens tussen Hangzhou en Shenzhen. Een mooi moment om weer eens wat schrijven.

Een bekend Chinees spreekwoord luid vrij vertaald: "In de hemel is het paradijs en op aarde is Hangzhou." Nu zijn die Chinezen vrij snel onder de indruk van iets, maar we moeten zeggen, Hangzhou is een mooi plaatsje. Nou ja plaatsje.. Ook gewoon weer iets van 6 miljoen inwoners of zo. Voor Chinese begrippen niet heel groot.
We zijn dus op maandag 10 september met de trein van Suzhou naar Hangzhou gegaan. Een mooie snelle rit weer. De Chinezen leggen overal hogesnelheids lijnen aan. Onze topsnelheid was dan ook 300 km per uur!
Hangzhou haar top attractie is het West lake. Ons hotel "Friendship Hotel Hangzhou" lag zeer centraal op loopafstand van dit meer en 2 metrohaltes van het station waar we aankwamen. We zijn meteen na het inchecken maar eens richting het meer gewandeld. Meteen werden we verrast door een fonteinen show in het meer. Ieder half uur doen ze 3 liedjes afspelen waarop een hele serie fonteinen meedanst. In de avond extra gaaf door alle lichtjes. Daarna maar eens een stukje langs het meer gewandeld. Het hele meer is omringd door verschillende parkjes. Dus erg groen allemaal.
De volgende dag hebben we een paar fietsen gehuurd. Ze hebben in Hangzhou een geweldig mooi openbare fietsensysteem. Je betaalt 300 yuan (ongeveer 37,50 euro) borg voor een pasje waarmee je door de hele stad op bepaalde punten een fiets kan pakken en op een ander punt weer terug kan zetten. Er zijn heel veel van die punten, dus ideaal. Je hoeft de fiets eigenlijk niet op slot te doen, maar stalt hem gewoon weer in het dichtstbijzijde punt. Zodra je de fiets weer inlevert hoef je ook niet langer te betalen. We hebben de fietsen 2 dagen gebruikt en dat heeft ons in totaal uiteindelijk 9 yuan (dus ruim 1 euro) gekost. Mooi systeem!!
Op de fiets zijn we rond het hele meer gegaan. Voor de Chinezen waren wij ook wel een attractie op die veel te kleine fietsjes. We hebben verschillende parken bekeken en hebben de pagode beklommen. Deze oude religieuze toren was gewoon voorzien van een roltrap en een lift. Die Chinezen sukkelen niets hoor! Vanaf de pagode een mooi uitzicht over het meer.
Over dat niet sukkelen, het is natuurlijk bekend dat China enorm aan de weg timmert.
Zoals de meesten weten is dit ons tweede bezoek aan China. In 2009 hebben we een georganiseerde rondreis gedaan, maar zijn we niet in de hoek geweest waar we nu aan het reizen zijn. Wat ons ten opzichte van 4 jaar geleden nu enorm opvalt zijn de moderne ontwikkelingen. Alles is nieuw. Alles is luxe. Veel moderne gebouwen, moderne technieken en mensen die een paar woorden engels kunnen spreken. In Hangzhou hebben we zo'n beetje alle bekende en dure merken kleding gezien in enorme overdekte winkelcentra. Maar ook een straat waar naast elkaar Porsche, Ferrari, Mayrbach en nog een aantal dure automerk dealers zitten. Iedereen loopt met een smartphone en draag westerse kleding. Wellicht is het ook de hoek waar wij ons nu in bevinden (zo vlak bij Shanghai) maar het valt wel op.
Oké, terug naar Hangzhou...
Tijdens het fietsen hebben we ook kaartjes gekocht voor de voorstelling "Impressions West Lake". We hadden hier al iets van gezien in het reisprogramma 3 op Reis waarin Nicolette Kluijvert Hangzhou bezoekt. (Zij heeft overigens zo'n beetje dezelfde dingen gedaan als wij, of wij als haar dus hebben we de link naar deze aflevering alvast hiernaast op dit blog geplaatst. Best leuk om te kijken, want je kan ons zo in haar plaatje plaatsen.)
Deze voorstelling speelt zich af op en in een klein meer wat met een kleine doorgang aan het grote meer verbonden is. Er is een enorm groot doorzichtig plateau vlak onder het wateroppervlak geplaatst waardoor het net lijkt alsof de spelers over het water lopen. Rondom het meertje zijn allemaal bomen en struiken die heel mooi worden verlicht en onderdeel zijn van het decor. Waar de voorstelling nu precies over ging is bij ons niet bekend, maar het was wel mooi. Overigens was dit onze tweede show al op onze reis. In Shanghai zijn we naar een circus show geweest. Dat was ook erg mooi, maar zijn we toch vergeten te melden in ons vorige verhaaltje...
Deze voorstelling was trouwens de afsluiting van de tweede dag. We zijn die dag ook nog even in een leuk oud toeristisch wijkje geweest waar een honderd jaar oude apotheek is welke we net als Nicolette ook maar even hebben bezocht.
De volgende dag 12/09 zijn we met de bus naar Huangshan gegaan. Dit gebied is bekend vanwege de Yellow Mountain. Een bijzondere groep bergen. De volgende dag werden we met een busje van het hotel afgezet bij een busstation waar we met een grote bus vol chinese toeristen naar de voet van de bergen werden gebracht. Terwijl Arno tickets haalde deed Jet nog even een rondje op de foto met chinezen. Ook hier waren wij overduidelijk onderdeel van de attractie. Vanaf dit punt met een kabelbaan de lucht in en toen met de benenwagen. We komen er steeds meer achter dat chinezen toch wel een luidruchtig volk zijn. Ze hebben erg veel lawaai bij zich wat in contrast staat met het mooie uitzicht vanaf de berg. Daar komt nog eens bij dat de gids naast een leuk vlaggetje ook een microfoontje met luidspreker heeft. Dus grote groep lawaaiige chinezen (met hetzelfde petje) + gids met microfoon + 8 uur 's ochtends = te veel van het goede voor het humeur van Arno. Pas toen de tocht een beetje zwaarder begon te worden met veel trappen omhoog nam de menigde een shortcut en hebben wij heerlijk kunnen genieten van het uitzicht maar vooral de rust!
Na een paar uur gelopen te hebben werden we weer afgezet op het busstation. Hier werden we weer even geconfronteerd met taxi's zonder concurrentie. Op de heenweg waren we bij het hotel afgezet voor 20 yuan (iets meer dan 2 euro). Het was ons wat overkomen dat de prijs werd afgesproken in plaats van dat de meter werd gebruikt. Dat gebeurde ons niet weer! Bij de taxi plaats werden we aan een chauffeur gekoppeld door iemand die de boel regelde. In de taxi werd het 30 yuan voor hetzelfde ritje en onder geen beding wilde hij de meter laten lopen. Dat lieten wij natuurlijk niet gebeuren. Opgelicht worden door een taxichauffeur voor jawel omgerekend 1,5 euro. Al gaat het natuurlijk om het principe :) Wij stappen heel kordaat uit de auto en lopen weg. Dan maar een andere taxi. De man komt ons nog achterna en wil naar 20 yuan gaan maar wij willen de meter. Terwijl we aan het lopen zijn richting hotel blijken er geen andere taxi's te rijden en de weg naar het hotel toch een klein uurtje. We komen tot de conclusie dat we vooral onszelf hier mee hebben en wanneer de chauffeur ons achterop rijdt stappen we toch in. We hebben hem nog wel in het Nederlands uitgemaakt voor oplichter, lekker puh!
15 sept zijn we per bus weer terug gegaan naar Hangzhou waar we nog een leuke middag en avond hebben doorgebracht waarnaar we vanochtend vertrokken zijn naar Shenzhen. Van hieruit zullen we de overtocht naar het volgende land, Hongkong maken.
Tot horens, Arno en Jet

1. Lisette:
    16 september 2013
    Woow, dat zal hem leren!!
  2. Geke en Niels:
    16 september 2013
    Haha.. Don't mess with Arno en Jet! Mooie foto's hebben jullie gemaakt. Zie dat jullie weer lekker bij kleuren, niet overdrijven he? ;)

Xx
  3. Albert en Coby:
    Hoi jongelui,

Leuk verhaal! En mooie foto's.
    Papa vindt jullie wel een stelletje "kniepers". Jullie zaten zeker
    aan het budget voor die dag?!!
  4. Dorien:
    16 september 2013
    Weer bedankt voor jullie verhaal!!Xxxxxxx
  5. Jenny:
    16 september 2013
    Wow wat een mooi land. Gave foto's. En wijs dat jullie toch in de taxi zijn gestapt, voor dat bedrag rijd je hier 2 meter :-)
  6. Jasper en Rianne:
    16 september 2013
    Wow wat een mooi verhaal weer.
    Mooie foto's!!!

Groetjes Jasper en Rianne
  7. Marleen:
    16 september 2013
    Haha jullie vermaken je wel :)) Maar eh... korte verhaaltjes??
    Geniet ervan!
    xx
  8. Anne:
    16 september 2013
    Weer een super leuk verhaal en mooie foto's.
    veel plezier xxx
  9. Suzanne:
    17 september 2013
    Wat een mooie belevenissen weer. Het lijken wel kinderfietsjes. Wij staan op het punt om hier in San francisco chinatown te gaan bezoeken. Veel plezier!!
  10. Karin:
    Dag Arno en Jet,

Wat een super leuk verhaal, leuk dat jullie als echte Hollanders de fiets hebben gepakt...
    Ik kijk uit naar jullie volgende verhaal, dan mag ik weer ff op de computer.

Groetjes Frits
    ohja, en ook van Karin
  11. Rianne:
    17 september 2013
    Goed bezig hoor, sportief en scherp haha.
    Enjoy Hongkong! XX
  12. Arjan en Marleen:
    18 september 2013
    Wat gaaf om jullie verhalen te lezen! Heb alles gelezen en super om er een beeld bij te krijgen door de foto's.. En uhh heb mij nu aangemeld ;-) kijk uit na het volgende verhaal!
  13. Bert, Marlijn en Lieke:
    18 september 2013
    Hey Arno en Jet,

Wat een super leuke foto's en verhalen!! Echt heel leuk om wat van jullie prachtige reis mee te krijgen!! Heel veel plezier!
    Groetjes ons.
  14. Roelof:
    19 september 2013
    Ik was vandaag in het UMCG (zakelijk). Toen dacht ik, kan ik misschien wel even lunchen met Jet in de kantine daar. Gezellig. Gebeld.... is Jet met vakantie!!! Ligt mij eigenlijk ook wel iets van bij. Veel plezier dan maar.

gr. Roelof
  15. Harry, Jeanet & Kids:
    19 september 2013
    Ja, wij Hollanders he.... wij bin't zuunig.... :-) En we gaan nu die uitzending bekijken met Nicolette en wanen ons Arno en Jet....
  16. Hans en Anneke:
    20 september 2013
    Heel mooi verhaal en dan te bedenken dat dit nog een mooi poosje doorgaat. Goed op de kleintjes blijven letten. We zijn zeer tevreden over de gang van zaken tot dusver. Ga zo door.
    Tot het volgende verhaal maar weer

Gr. Hans en Anneke
  17. Roelof:
    21 september 2013
    Morgen naar Singapore? Kitchenerstreet 123b. Doe ze de groeten. En wij letten ook op de kleintjes hiero. Vanmiddag verjaardag van Karin en mij. De helft is op vakantie en.... De Bongel heeft buurt BBQ, dat scheelt weer een kratje of twee :-)
  18. Sira:
    7 oktober 2013
    Géwéldíg!!! En....hoe smaakten de vogelnestjes?