China - Shanghai en Suzhou

9 september 2013 - Suzhou, China

Rondreis Azië deel 1 - Shanghai en Suzhou

(3 september t/m 8 september)

Zo, de eerste dagen zitten er weer op. En wat voor dagen! Jet zegt altijd dat ze in het ziekenhuis een boel meters loopt, maar dat is niets vergeleken met de afstanden die we in deze miljoenensteden hebben afgelegd.
Goed, we zijn dus vorige week dinsdag (3 september) vertrokken vanaf Schiphol. De vlucht was lekker rustig zonder enige turbulentie en we hebben beiden aardig goed kunnen slapen, waardoor het eigenlijk maar een korte vlucht was.
We kwamen rond 10:00 aan in Shanghai waar we na de paspoort controle en het oppicken van onze bagage meteen in onze eerste attractie van die dag stapten. De supersnelle Maglev trein. Deze bracht ons met een snelheid van 300 km per uur in 20 minuutjes naar het centrum van Shanghai. Daar konden we met hetzelfde kaartje overstappen op de metro richting ons hotel. Het mooie van het metro systeem; Alles staat ook in het Engels. Dat maakt het een stuk gemakkelijker om het juiste station te vinden.
We hadden een enigzins verouderd, maar prima hotel vlakbij de Bund. Dit is de wandelpromenade langs de rivier waarvandaan je tegen de moderne skyline van Shanghai aankijkt.
We zijn maar meteen doorgegaan in de hoop de jetleg een stap voor te zijn. Dit viel een beetje tegen bleek de volgende ochtend... Via de Bund zijn we naar de Sightseeing tunnel gelopen welke onder de rivier door gaat. Deze was super vaag. Met kleine eenwagons treintjes werd je naar de andere kant gereden terwijl de tunnel op allerlei verschillende manieren verlicht was en er allerlei geluiden klonken. China op zijn best! We zijn (met de lift) naar de bovenste verdieping van the Shanghai World Fiancial Center gegaan. Een geweldig uitzicht op zo'n 492 meter hoogte. Voor de mensen met hoogtevrees onder ons, dit is dus 5 keer de Martinitoren.
De volgende dag na volledig door de wekker heen geslapen en de mogelijkheid tot ontbijt gemist te hebben, zijn we naar het treinstation gereisd om uit te zoeken hoe hier weer weg te komen. Stel je voor grote ruimtes met allerlei loketten, rijen chinezen en vooral chinese tekens. De self-serving machines konden we zo bleek niet gebruiken om tickets te kopen, maar wel om te zien welke trein op welk tijdstip we graag wilden hebben. Maak hier een foto van (lang leve de smartfone) en kies daarna ieder willekeurige rij (we hebben geen idee of er verschil in zit) en met een beetje goede wil van de andere kant zit je een dag later in de trein naar Suzhou.
De rest van de dagen hebben we de toerist uit gehangen en alle highlights die Shanghai te bieden heeft gezien.
7 september zijn we in Suzhou aangekomen na een korte treinreis van 25 minuten (met zo'n 280 km/uur). We hebben hier een fiets gehuurd en zo de stad en de bezienswaardigheden bekeken. Suzhou staat bekend om zijn oude tuinen waar de Chinese toerist helemaal lauw van wordt maar wij na twee wel gezien hebben. Een beetje fietsen daarintegen was wel een leuke manier om de stad en zijn inwoners te leren kennen. Er zullen best regels zijn maar wat ons opvalt is dat het recht van de sterkste hier nog steeds geldt. Een auto gaat voor een fiets en een bus gaat voor een auto. En dan heeft een stoplicht ook nog enige invloed. Verder valt ons op dat chinezen geen vervelende mensen zijn maar geprogrammeerd zijn om voor te kruipen. In de rij voor het loket of de metro- ingang en in het verkeer. Niemand wordt boos op elkaar want iedereen doet het en wij hebben in korte tijd geleerd dat onze lengte daarin een voordeel kan zijn. Zelfs Jet kijkt over de meeste chinezen heen. Wat ons ook bij tijden een bezienswaardigheid maakt voor de toeristische chinees die gevraagd of ongevraagd met ons op de foto wil. Mochten we ergens op deze reis geld te kort komen dan wordt dat wellicht onze nieuwe carriere.
Gister was onze laatst dag vanuit Suzhou en hebben we een uitstapje naar Tong Li gemaakt met de bus. Het Venetie van Azie met bruggetjes, water en gondels. Wel grappig omdat we in het Europese Venetie nog nooit geweest zijn. De koffie is er naar verhouding wel net zo duur als op het San Marcoplein met 4 euro per kopje. Vandaag reizen we af naar Hangzhou waar we na drie overnachtigen verder reizen naar Hangshuan.

Tot horens! Liefs Arno en Jet

1. Geke en Niels:
    9 september 2013
    Gaaf!! Zit je zo ver weg, lijken jullie nog best dichtbij met de whattsapp en reisverhalen ;) Leuk om zo op de hoogte te blijven! Veel plezier samen!

Liefs Geke
  2. Albert en Coby:
    Hallo Arno en Jet,

Foutje onze reactie staat bij het 1e verhaal zie ik nu!?
    Maar leuk verhaal en heb nog het laatste nieuws!! BartJan is papa geworden van een dochtertje! Opa belde zonet.
  3. Anne:
    Hey Jet en Arno,
    Weer een leuk verhaal! Fijn dat jullie aan het genieten zijn! Helaas van de jetlag, maar jullie hebben gelukkig nog een paar maanden om bij te komen :-)
    Veel plezier en tot het volgende reisverslag! liefs Anne
  4. Trijnie Van Der Hulst:
    Hallo kinderen,
    Leuk verhaal zal hem uitprinten dan kan a en d hem ook lezen.
    Ik ben blij dat ales goed verloopt en dat ik er mij niet aan hoef te wagen. Al die problemen. Hoe kom ik waar. Ik ga wel lekker achter het huis zitten met een boek. En zoals jullie weten boeken genoeg haha.
    Verder geen nieuws hier alles wel aan boord.
    Pama
  5. Lisette:
    9 september 2013
    Goed te horen dat Arno zelf op wereldreis op zoek is naar carrièrekansen ;)

Mooi verhaal!
  6. Agnes:
    Hoi,
    Wat klinkt het geweldig en mooie foto's.

Groetjes Agnes
  7. Ellen:
    9 september 2013
    Zo, dat ziet er goed uit! Wat schoon en geordend! Ik dacht me van je vorige China verhaal te hebben onthouden dat het een grote chaos is in China... En Jet, fijn hè om over iedereen heen te kijken :-)
    Dikke kus!
  8. Aria:
    9 september 2013
    Wat leuk om te zien en te lezen....gratis een beetje mee reizen!!!
  9. Hans en Anneke:
    Goedenavond is het hier.
    Dit bedoelen we met verhalen. Netjes uitgebreid en vooral met foto's. Hier wordt een mens vrolijk van. Leuk om mee te reizen. Ga zo door have fun en kiek goed uut, tot horens maar weer.
    Gr. Hans en Anneke
  10. Mariet:
    9 september 2013
    Super leuk om jullie verhaal te lezen! heel veel plezier!
  11. Sander en Hilda.:
    hallo wereldreizigers..

zo te lezen al weer een mooi begin van jullie reis, leuk om jullie ervaringen te lezen en door de foto's een mooie indruk te krijgen...

p.s hier is alles nog rustig...;-)...

liefs Hilda.
  12. Jasper en Rianne:
    Hoi Arno en Jet,

Ziet er geweldig uit! Het is net of we drie op reis aan het kijken zijn!! ;-)

Veel plezier!!

Liefs Jasper en Rianne
  13. Rianne:
    Hey Arno & Jet!

Wat een leuk reisverslag. Klinkt gaaf hoor, al veel gezien in een paar dagen tijd. En grappig, ik vroeg me idd ook al af of jullie wel in het (echte) Venetië zijn geweest. Maar met die € 4,- per kopje koffie verraad je je :P

Veel plezier!!
  14. Karin:
    11 september 2013
    Wat een heerlijk verhaal! Jullie zijn flink aan het genieten zo te lezen en dit was nog maar de eerste week. Klinkt nu al veelbelovend....

Liefs Karin
  15. Tine:
    15 september 2013
    Hi Jet en Arno, leuk om zo mee te reizen, geniet ze van deze bijzondere reis
    gr tine
  16. Roelof:
    15 september 2013
    Arno, je staat nog voor 16 euro 50 in het boek bij KIA. Hoe gaan we dit oplossen?
  17. Arno:
    16 september 2013
    Roelof, vraag Harry maar. Die moest van Sigrid de kas netjes thuisbrengen tijdens de oefenwedstrijd KIA 1 - KIA 2...

PS. Gaan zo een stukje vliegen. Even proberen dan weer een verhaaltje op papier te krijgen.

PS PS. Idd leuk hoor reacties... Zucht... :-)