Vietnam, Cambodja, Thailand en Laos

13 januari 2014 - Ko Lanta, Thailand

Rondreis Azië deel 10 - Vietnam, Cambodja, Thailand en Laos

(14 december t/m 10 januari)

Allereerst de beste wensen voor iedereen die we nog niet op een andere manier gesproken hebben. Ook hier is december een drukke maar gezellige maand gebleken en zijn de laatste weken van onze reis voorbij gevlogen.
We hebben zoals eerder geschreven onze reis door Vietnam afgesloten met een 3 daagse bootreis door de Mekong Delta. Met verschillende kleine bootjes vaar je door een deel van de Mekong rivier om uit te stappen bij kleine zelfstandigen langs de route. Lekker vers fruit eten en vietnamese eigenaardigheden proberen. De derde dag werden we wederom met een boot naar de grens van Vietnam en Cambodja gebracht. Dit was eigenlijk nog het mooiste boottochtje van de drie dagen omdat we nu langs gebieden kwamen waar het normale leven veel meer zichtbaar was en met niet was ingericht op toeristen. Veel zwaaiende kinderen langs de kant en waterbuffels die worden gewassen in de rivier.
De grenspost tussen beide landen is op het water en we moeten in een klein restaurantje wachten tot de papieren geregeld zijn en de chauffeur uit Cambodja er is om ons naar Phnom Phen te rijden. Phnom Phen is weer een hele andere ervaring in vergelijking met Saigon. Er is duidelijk meer zichtbare armoede met bedelende kinderen, ouderen en gehandicapten. Daarnaast wordt je doorlopend aangesproken door mensen die je wat willen verkopen. Het gevoel van 'wandelende portemonee' komt hier weer naar boven. Dat is jammer omdat we hierdoor ook weinig spontaan contact hebben met mensen.
De eerste dag in Phnom Phen gaan we met een tuktuk langs de belangrijkste bezienswaardigheden. We beginnen bij een oude school die door de Rode Khmer als gevangenis werd gebruikt. Hier zijn veel indrukwekkende foto's en verhalen van mensen die die tijd van dichtbij hebben meegemaakt. Het is weer heel anders als de vietnamoorlog maar zeker niet minder gruwelijk en nog vrij recent (1975). Hiernaar gaan we door naar de Killing Fields. Één van de massagraven van de Rode Khmer. Het is bijzonder om hier rond te lopen en te horen welke gruwelijkheden zich hier hebben afgespeeld. Het audiosysteem is zelfs in het Nederlands waardoor de informatie nog beter binnenkomt. Om de dag gezellig af te sluiten gaf onze tuktuk driver na bezoek van een kleine tempel nog een showtje cambodiaanse zang- en dans weg door gebruik te maken van de ingebouwde speakers op een tuktuk.
Dag twee in Phnom Phen was heel relaxed met het bezoek van een aantal bezienswaardigheden in de stad zelf. Ontbijt, nationaal museum, lunch, koninklijk paleis en een biertje! We zijn niet echt tempel-moe maar we merken wel dat we steeds sneller door zo'n gebouw rennen. Ze gaan toch een beetje op elkaar lijken.
De volgende dag met de bus naar Sihanoukville om de volgende dag de boot te pakken naar Koh Rong, een eilandje op zo'n drie kwartier varen. Sihanoukville is te vergelijken met Alanya of Ibiza. Voor ons leuk voor een nachtje en dan door...! Hier hebben wel een geweldig mooie zonsondergang gezien waarbij je de zon echt helemaal de zee in zag verdwijnen zonder obstakels die het zicht belemmeren.
Koh Rong is een klein eilandje zonder gemotoriseerd vervoer waarbij de waterbuffels nog over het strand lopen. Het eiland is zeker in opmars maar voor nu net druk genoeg. We verblijven in een heel basic houten hutje 20m van het strand zonder douche en toilet, maar wel dus héél dicht bij het strand. Wit strand, helder blauwe zee en dus niet al te veel mensen. Een echt paradijsje met voor ons helaas ook nog een keerzijde. Direct de eerste nacht werd er ingebroken en werd een deel van ons geld gestolen. Bittere pil met natuurlijk allemaal redenen waarom we dat niet bij ons hadden. En natuurlijk zul je altijd zien dat je extra gepind hebt omdat je weet dat er op het eiland geen pinautomaten zijn. Vervelender werd het toen er ook dag 2 en 3 ingebroken en/of een poging gedaan werd. En toen we 's nachts in ons basic huisje bezoek kregen van een grote rat die Jet haar dagrugzak doorvrat waren we helemaal klaar om door te reizen naar Siem Reap! Voor deze reis hadden we een nieuwe nachtbus gereserveerd. Een hotelbus met je eigen bed én televisie. Je betaalt wat meer dan een gewone nachtbus maar dan heb je ook wat. En op deze manier hoefden we niet op eerste kerstdag in de bus te zitten. Allebei enthousiast over de te komen rit staan we om 19 uur klaar op de afgesproken tijd en zien we een 'gewone' enigzins aftanse nachtbus aankomen. Volgens de chauffeur was de hotelbus stuk en moesten we het hiermee doen. Ach dat kon er ook nog wel bij :)
De kerstdagen hebben we in Siem Reap doorgebracht. Raar om met zulke dagen niet bij de familie te zijn en we moeten eerlijk zeggen dat we het sjoelen en gourmetten gemist hebben. We hebben dan ook maar fietsen gehuurd en hebben op die manier de tempels van Angkor Wat bezocht. Leuk om op eigen gelegenheid dit enorme terrein met al z'n tempels te ontdekken. We hebben de bekendsten van binnen gezien en een aantal anderen vanaf de buitenkant. Siem Reap is zelf ook een leuk stadje met een echt toeristencentrum dat we vanaf een terrasje met een glas bier maar eens goed hebben bekeken.
De 28ste zijn we met een rechtstreekse bus van Siem Reap (Cambodja) naar Bangkok (Thailand) gereden. Dat is allemaal goed geregeld. Allemaal in de bus, bij de douane inclusief spullen iedereen uit de bus en dan over de Thaise grens weer allemaal naar binnen. Deze rit was zelfs zo goed geregeld dat we een welkomspakketje kregen met koffie en een koek en later nog lunch met een flesje water. Het zijn deze onverwachtse dingen die het reizen leuk maken.
We hadden allebei heel veel zin om naar Bangkok af te reizen omdat we daar onze vrienden Niels en Geke zouden treffen. Na 4 maanden samen reizen waren we toe aan andere praat. We hebben twee gezellige en relaxte dagen gehad. Samen zijn we 30 januari 's avonds naar Udon Thani (in het noordoosten van Thailand bij de grens met Laos) gevlogen om oud&nieuw te vieren bij de familie van Aoi, de vriendin van Roelof. We werden vanaf het vliegveld opgehaald door Roelof, Aoi en dochter Tata. Zoals het hoort de mannen samen met alle tassen achter in de pickup en de vrouwen in de auto waarnaar we nog 1.5 uur reden voor we bij Aoi thuis waren. Biertje bij het kampvuur en dan lekker naar bed. Oudjaarsdag hebben Roelof en Aoi ons de omgeving laten zien. Ze hadden drie scooters gehuurd dus lekker met z'n zessen de buurt verkennen. Eten halen op de markt en een beetje vuurwerk bij de plaatselijke winkel. Oud&nieuw werd behalve door ons wel her en der wat gevierd maar niet zo uitbundig als bij ons. Dus na de gelukwensen en het vuurwerk gingen we op tijd naar bed voor de belangrijke dag van morgen. Want 1 januari gingen Roelof en Aoi trouwen waar wij getuigen van mochtend zijn. Een spannende dag omdat we ook niet goed wisten hoe deze eruit zou zien en wat er van ons verwacht werd. 's Ochtends om 7 uur werd de muziek aangezet op een volume waar iedere discotheek jaloers op zou zijn. Schijnbaar was het feest begonnen. Geke en Jet gingen 's ochtends met Aoi mee voor haar, make-up en de jurk, terwijl Arno en Niels bij Roelof bleven om te kijken of de voorbereidingen goed verliepen. En aangezien het bier koud stond kon er wat hen betreft niet zoveel meer mis gaan :)
's Middags om twee uur begon de ceremonie die heel anders verloopt dan in Nederland. En daarom was het extra bijzonder om dit van dichtbij mee te maken. De bruidegom moet zich door een barriere van familieleden onderhandelen om bij de bruid te komen. Daarna begint het dorpshoofd een heel verhaal in het thais waarbij de mensen af en toe enthousiast bij springen. Her en der wordt nog wat gestrooid met whiskey voor goed geluk en na afloop binden alle gasten een touwtje om de pols van zowel de bruid als de bruidegom. Hierna is er eten en drinken en luide muziek maar is dit tot onze verrassing ook zo weer een keer afgelopen. Ze lijken de festiviteiten hier in omgekeerde vorm te doen. Eerst feest en dan de ceremonie in plaats van omgekeerd. Om toch de Nederlandse traditie er een beetje in te houden hebben wij nog even stug doorgedaan.
De volgende dag was de één dan ook fitter dan de ander :) We hebben nog een plaatselijk bezienswaardigheid (thaise hunnebedden) bekeken en verder lekker gelunched aan het water. De volgende dag wilden we een beetje fit naar Laos dus op tijd naar bed. Afscheid genomen van Geke en Niels die naar Koh Tao vertrokken en dus 3 januari op weg naar Laos.
De reis verliep voorspoedig en aan het eind van de dag waren we in Vang Vieng. Een prachtig gebied met karstgebergten. Helaas was Jet deze dagen niet zo fit. Misschien was de ge-bbqde rat geen goed idee :-) Dus hebben we kleine tochtjes gemaakt op de scooter. 5 januari zijn we doorgereisd naar Luang Prabang in het noorden. Een rit van 6 uur bergje op bergje af. Een erg mooi gebied en ook daar weer een leuke, gezellige sfeer. Veel nog franse invloeden die je terug ziet in de architectuur en het eten. Veel bakkerijen met croissantjes! De eerste dag hebben we te voet het één en ander bekeken en dag twee hebben we twee mountainbikes gehuurd. Een leuke manier om de omgeving te bekijken. De rit van Luang Prabang naar Vientiane is zo'n 11 uur als het meezit langs dezelfde weg (via VangVieng) als waarlangs we gekomen waren. Nu is er ook de mogelijkheid om in een half uurtje te vliegen. 's Ochtends rustig uitslapen, op je gemak naar het vliegveld en daarna ook nog tijd om Vientiane te zien. De keuze absoluut decadent was snel gemaakt. Vanaf Vientiane de volgende dag naar Udon Thani voor de vlucht naar Phuket. En toen door naar koh phi phi. Hier zijn we uiteindelijk maar twee nachten gebleven omdat het toch meer een party-eiland was dan we verwacht hadden. We hebben natuurlijk nog wel even een boottripje gedaan naar Maya Bay, bekend van de film The Beach (leonardo dicaprio). Vandaag zijn we verder gereisd naar Koh Lanta en blijven hier nog vier nachten. Nog even rustig aan doen voordat het echte leven weer begint.
Dit zal hoogstwaarschijnlijk voor nu onze laatste blog zijn en willen iedereen dan ook hartelijk bedanken voor alle reacties en het meeleven/lezen in de afgelopen maanden. We hebben veel gezien en meegemaakt maar daarnaast nu ook zin om weer naar huis te gaan. We kijken er naar uit om iedereen weer live te spreken.